個性を伸ばし 創造性を高めよう 「Look Forward !」「自分に打ちかて!」

5/9【3年3組】英語の研究授業

3年3組では、英語の研究授業が行われました。

多くの先生方に見られても、楽しそうに友達との英会話に挑戦していました。

今年度も、先生方みんなで授業力の向上に努めてまいりたいと思います。



In 3-3, an English study class was held.

Even with many teachers watching, they happily challenged themselves with conversations in English with their friends.

This year as well, we hope to strive for improvement in teaching skills together with all the teachers.

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

5/9【友垣1】授業のようす

友垣1組のようすです。

1年生は社会の授業です。3年生は3年1組、2組とともに体育の授業を受けています。

(写っていないかもしれません。。。)



This is the scene of Tomogaki-1.

The 1st graders are having a social studies class.

The 3rd graders, along with 3rd -1 and -2, are having a physical education class.

(Maybe not shown in the picture...)

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

5/8【1年生】授業のようす

GWが明けて、お子さんのようすはいかがでしょうか。

この時期は、多くの生徒が体力、胆力をつけてくる時期です。

ただ一方、生活リズムが乱れたり、ゆううつな気持ちがわき立ってきたりする時期でもあります。

思春期、反抗期、5月病という言葉で括らずに、お子さんのようすをご家庭と学校で共有できればと思いますので、ご心配な様子があればご連絡ください。

写真は1年2組、3組、4組の5時間目のようすです。


How is your child doing now that Golden Week has ended?

This is the time when many students gain physical strength and courage.

On the other hand, it is also a time when the rhythm of life is disrupted and a feeling of depression arises.

We would like to share information about your child's condition at home and school, without limiting it to adolescence, rebellious period, or May disease, so please contact us if you have any concerns.


The photo shows the 5th period of 1st grade classes 2, 3, and 4.

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

5/8【1年1組】英語の授業

5時間目の1年1組のようすです。英語の授業でした。

クラスメイトのことを紹介しようという課題に挑戦していました。


1-1 students are doing in their 5th period. It was an English class.

The students were challenged to introduce their classmates.

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

5/8 応援団の練習のようす

昼休み、応援団が壮行会に向けて、練習に取り組んでいました。

これまでの先輩の思いを引き継ぎ、みんなの仲間を大いに勇気づけてほしいと思います。

明後日は、県中陸上大会の壮行会を行います。


During the lunch break, the cheering squad was practicing for the pep rally.

I hope that you will carry on the thoughts of your predecessors and greatly encourage your colleagues.

The day after tomorrow, we will hold the send-off party for the prefectural track and field tournament.
画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

5/8【3年生】授業のようす

GWが明けて、お子さんのようすはいかがでしょうか。

運動部の生徒は中体連大会が近づいてきました。

ケガの無いよう落ち着いた生活を送るよう話しています。

ご家庭でも、ケガ、事故に気を付けるようお声かけください。

写真は4時間目のようすです。


How is your child doing now that Golden Week has ended?

The students of the athletic club are getting closer to the middle school tournament.

We are telling you to live a calm life so you don't get hurt.

Please be careful of injuries and accidents at home as well.

The photo is from the 4th hour.

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

5/8【2年生】授業のようす

GWが明けて、お子さんのようすはいかがでしょうか。

学校では、中堅学年として、先輩と後輩のあいだでがんばっています。

ご家庭でも引き続き、励ましていただければと思います。


写真は4時間目のようすです。校庭の草も少しずつ目立ってきました。


How is your child doing now that Golden Week has ended?

At school, as a mid-career student, they work hard among their seniors and juniors.

I hope that you will continue to encourage your family.
画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

5/2 明日からGW後半になります

明日からゴールデンウィーク後半になります。

新学期がはじまって1ヶ月が経ち、こころやからだの疲れが出るころです。

心身ともにすこしでもリフレッシュできるよう深呼吸してみてください。

連休明けは登校にも勇気がいるものです。自分を励ましてあげてくださいね。



部活動等で忙しい生徒も多いと思いますので、保護者の方からもお声がけいただき、事故やケガのないように過ごさせてください。

写真は今日の昼休みの校庭のようすです。



It will be the golden week second half from tomorrow.

It's been a month since the new school year started, and it's time for them to start feeling tired both mentally and physically.

Take some deep breaths to refresh your mind and body.

It takes courage to go to school tomorrow. Please encourage yourself.



We believe that many students are busy with extracurricular activities, so we ask that parents and guardians also cooperate with us them ensure that there are no accidents or injuries.

The photo looks like the schoolyard during today's lunch break.

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

5/1【3年生】授業のようす

2時間目の3年生のようすです。

1組は国語、単元テストを行っていました。

2組は社会、明治時代の文化について学んでいました。

3組は英語、タブレットをつかってこれまでの振り返りです。
画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

5/1 特設陸上部

昨日、特設陸上部が結成されました。

さっそく練習がはじまっています。

仲間と切磋琢磨して、自分を伸ばしてほしいと思います。


Yesterday, a special track and field club was formed.

Practice has already begun.

I hope to improve myself by competing with my teammates.


画像1 画像1
画像2 画像2

4/26【3年生】今日のようす

3年1組は美術。作品鑑賞が始まっていました。

3年2組は技術。1年生、2年生でどんなことをやってきたのか振り返っています。

3年3組は数学。最初にミニテストをして、今日の課題に入ります。
画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

4/26【2年生】今日のようす

2年1組は国語。みんなで音読をしていました。

2年2組は数学。代わるがわる黒板で問題を解いていました。

2年3組は英語。カードを並べ替えて、肯定文と否定文を作っていました。

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

4/26【1年生】今日のようす

1年1組は英語。授業の終わりのあいさつも、元気に英語でできました。

1年2組は美術。作品鑑賞や美術室の使い方など、ガイダンスを行っていました。

1年3組、4組は校庭で陸上です。たくさん走ってへとへとなようです。

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

4/25 部活動のようす(4)

男子卓球部、文化部(パソコン、美術)のようすです。

卓球部は教室を使ったり、体育館を使ったりしています。

パソコン部は各自パソコンに向かいながらでも、コミュニケーションを取っていました。

美術部の1年生が描いていたメロンとリンゴのリアルさに驚かされました。


I've observed the activities of the boys' table tennis club and the cultural clubs (computer and art).

The table tennis club uses classrooms and gymnasiums for practice.

The computer club members communicate with each other while sitting in front of their computers.

I was amazed by the realism of the melon and apple drawn by the first-year students in the art club.

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

4/25【友垣】授業のようす

友垣のクラスの授業のようすです。

1組は生活。修学旅行のまとめを発表する練習していました。

2組は数学。先生といっしょに問題を解いています。


This is what the classes are like for Tomogaki's class.

Class 1 is home economics. They're practicing presenting summaries of their school trip.

Class 2 is math. He is solving problems together with the teacher.
画像1 画像1
画像2 画像2

4/25【1年生】授業のようす

1年生の授業のようすです。

1・2組は体育。50m走に取り組んでいます。

3組は国語。先生の話を落ち着いて聞いています。

4組は理科。タブレットをつかっての調べ学習にも慣れているようです。



This is what the classes look like for first graders.

Classes 1 and 2 are having physical education. They're working on the 50-meter run.

Class 3 is Japanese. They're calmly listening to the teacher's story.

Class 4 is science. They seem to be getting used to research learning with tablets.

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

4/25【2年生】授業のようす

2年生の授業のようすです。

1組は社会。日本の地形の特徴を学習しています。

2組は理科。原子記号に入りました。H、O、N…。

3組は国語。アイスプラネットの物語、先生の発問に答えようと一生けん命考えていました。



This is what the classes look like for second graders.

Class 1 is social studies. They're learning about the characteristics of Japan's geography.

Class 2 is science. They've moved on to atomic symbols. H, O, N...

Class 3 is Japanese. They're thinking hard to answer the teacher's questions about the story of Ice Planet.

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

4/25【3年生】授業のようす

3年生の授業のようすです。

1組は音楽。男声の歌声に女子から拍手が起きていました。

2組は英語。タブレットで各自、発音を確かめながら練習していました。

3組は国語。先生の発問に答えようと、一生けん命に考えています。



This is what the classes look like for third graders.

Class 1 is music. Boys are singing, and girls are clapping.

Class 2 is English. Using tablets, everyone is practicing while checking their pronunciation.

Class 3 is Japanese. Students are thinking hard to answer the teacher's questions.
画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

4/24 部活動のようす(3)

今日は吹奏楽部と女子卓球部のようすです。

1年生の入部を機に、2年生、3年生がぐっと大人になってきたように見えます。

自分たちが1年生のときに見ていた先輩の姿や、自分が理想に描いていた先輩の姿に、近づいてきましたか?


Today, I watched how the band and the girls' table tennis club were doing.

It seems like the 2nd-grade & 3rd-grade students have grown up a lot since the 1st-grade joined.

Have they gotten closer to the image of seniors they admired when they were 1st-grade, or the image they imagined for themselves?
画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3

4/23 部活動のようす(2)

今日は部活動結成が行われ、1年生が正式に入部してきました。

1年生の下校時刻も遅くなります。完全下校時刻や部活動ごとの計画表の確認をお願いします。

写真はバスケ部、バレー部です。


Today, club activities were organized, and first-grade students officially joined the clubs.

The time for first-grade students to go home will be later.

Please check the schedule for the exact time to go home and for each club activity.

The photos are of the basketball club and the volleyball club.

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
学校行事
5/9 眼科検診
5/10 総会要項審議 県中陸上大会壮行会 口座引落日
5/15 県中地区陸上大会1日目
郡山市立小原田中学校
〒963-8835
福島県郡山市小原田三丁目20−41
TEL:024-944-5225
FAX:024-944-3414